FAQ
TRUDNE PYTANIA I
WYCZERPUJĄCE ODPOWIEDZI
Jakie są objawy autyzmu?
Jeśli Twoje dziecko:
- Nie nawiązuje i nie podtrzymuje kontaktu wzrokowego, dziecko nie wskazuje palcem, nie używa gestów, mimika jest mało wyrazista, ma trudności w relacjach z rówieśnikami, nie bawi się z dziećmi, bawi się samo, woli starsze dzieci, nie dostrzega u innych osób smutku czy radości
- Nie mówi i jednocześnie nie używa gestów i mimiki, żeby porozumiewać się z innymi osobami, mówi, ale powtarza reklamy, fragmenty bajek albo wypowiedzi innych osób, mówi, ale nie lubi rozmawiać, nie zadaje pytań, mówi, ale tylko o tym, czym się interesuje, używa bardzo bogatego słownictwa jak na swój wiek z zakresu tych dziedzin, które je interesują,
- Bardzo intensywnie się czymś interesuje, często powtarza różne zachowania, bardzo lubi porządek, nie lubi zmian, wykonuje różne nietypowe ruchy np. dłońmi czy palcami, używa zabawek w nietypowy sposób, ustawia zabawki w rzędach, lubi powtarzalność
a może przejawia jeszcze inne, niepokojące zachowania, to znak, że należy udać się z nim na diagnozę, aby odpowiednio przeszkoleni specjaliści stwierdzili, czy nie przejawia zaburzeń ze spectrum autyzmu.
Należy pamiętać, że dziecko z autyzmem wcale nie musi aktywnie unikać innych osób, może nie mieć trudności z przytulaniem się, może nie zatykać uszu, nie podskakiwać, może świetnie mówić i mieć inteligencję znacznie wyższą niż jego rówieśnicy! A przy tym – prawidłowo postawioną diagnozę autyzmu.
Nie należy zapominać także, że stwierdzanie, czy dziecko ma autyzm czy nie, to zadanie całego zespołu diagnostycznego, w tym lekarza psychiatry dziecięcego, a nie mamy, babci, pediatry, psychologa, który nie specjalizuje się w diagnozach tego typu. Chociaż każda z tych osób może mieć najszczersze intencje i kierować się autentyczną chęcią pomocy.
Jeżeli rodzic podejrzewa u swojego dziecka autyzm, należy postąpić w jedyny słuszny sposób – umówić się na diagnozę w tym kierunku w placówce, która się w takich diagnozach specjalizuje i uczynić to możliwie najwcześniej. Im wcześniej zostanie postawiona prawidłowa diagnoza, tym lepsze będzie życie dziecka i jego rodziny. Zapraszamy do nas!
Jakie są zadania nauczyciela wspomagającego?
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. do zadań Nauczyciela współorganizującego należy:
- Prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych dostosowanych do programu edukacyjno-terapeutycznego.
- Prowadzenie wraz z innymi nauczycielami, specjalistami oraz wychowawcami pracy wychowawczej dzieci.
- Uczestniczenie, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych oraz zintegrowanych działaniach prowadzonych przez innych nauczycieli.
- Udzielanie pomocy nauczycielom, specjalistom i wychowawcom w doborze form i metod pracy.
- Prowadzenie zajęć terapeutycznych i rewalidacyjnych zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami.
Chcąc wyjaśnić w bardziej przystępny sposób, jakie zdania ma nauczyciel wspomagający, można powiedzieć, że przede wszystkim jest on obecny w klasie podczas lekcji i wspiera uczniów, którzy potrzebują pomocy podczas wykonywania zadań czy w relacjach z rówieśnikami. A po lekcjach może prowadzić zajęcia indywidualne, dzięki posiadaniu odpowiedniej wiedzy i uprawnień, często bowiem jest psychologiem czy pedagogiem. Możliwość pracy z uczniem w kontakcie indywidualnym oraz podczas lekcji pozwala nauczycielom wspomagającym na skuteczne identyfikowanie i rozwiązywanie trudności uczniów.
Ile osób jest w klasie integracyjnej?
Obowiązujące przepisy nie określają minimalnej liczby uczniów pozwalającej na utworzenie oddziału integracyjnego. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej i oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych. Dyrektor dokonuje doboru uczniów do oddziału integracyjnego, za zgodą ich rodziców, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także możliwości psychofizycznych uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych. Za zgodą organu prowadzącego szkołę liczba uczniów niepełnosprawnych w oddziale szkoły integracyjnej i oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej może być wyższa, jeżeli uczeń uczęszczający do tego oddziału uzyska orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność w trakcie roku szkolnego. Oprócz uczniów niepełnosprawnych klasę integracyjną tworzą uczniowie nie wymagający dodatkowej pracy terapeutycznej. W klasie integracyjnej szkoły podstawowej pracuje równocześnie dwóch nauczycieli – nauczyciel prowadzący i nauczyciel wspomagający. Nauczyciel prowadzący jest głównym organizatorem procesu dydaktyczno– wychowawczego, a nauczyciel wspomagający współorganizuje ten proces.
Ile wynoszą opłaty w przedszkolu i szkole?
450 zł
270 zł – (ZA, sprzężona)
Czesne w szkole:
550 zł
300 zł – (ZA, sprzężona)
Wyżywienie dzienne w przedszkolach/szkole:
15 zł
Dlaczego moje dziecko nie patrzy na mnie i nie chce się przytulać?
Kontakt wzrokowy jest jedną z kluczowych umiejętności w rozwoju społecznym, a dzieci dzięki niemu uczą się nie tylko komunikacji, ale również wyrażania emocji i odczytywania ewentualnego zagrożenia. Przyczynami braku kontaktu wzrokowego mogą być: zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia integracji sensorycznej, stres. Częstym zachowaniem dziecka niepokojącym rodziców jest również unikanie przytulania. Przyczyn takiego zachowania może być wiele, od banalnych: jak etap rozwoju, temperament czy preferencje, po różnego rodzaju zaburzenia neurologiczne czy integracji sensorycznej. Zarówno nieprawidłowości w nawiązywaniu, jak i utrzymywaniu kontaktu wzrokowego oraz niechęć do przytulania się wymagają za każdym razem szerszej diagnostyki, tak by szybko wyjaśnić ich przyczyny i podjąć kroki terapeutyczne.
Karolina Augustak – Nauczyciel wychowania przedszkolnego
Dlaczego moje dziecko krzyczy, piszczy, rzuca przedmiotami, niszczy je, gdy czegoś mu zabraniam?
Mgr Justyna Zaborek – Nauczyciel wychowania przedszkolnego
Dlaczego moje dziecko często zatyka uszy i nie lubi niektórych dźwięków?
Mgr Aleksandra Cioś – Psycholog, Nauczyciel wychowania przedszkolnego
Czy przedszkole współpracuje z poradnią i specjalistami?
mgr Karolina Dobrzyńska – pedagog specjalny, terapeuta ręki
Jak przebiega adaptacja w naszym przedszkolu?
mgr Sylwia Dziuba – nauczyciel wychowania przedszkolnego
Jakie są zajęcia dodatkowe w przedszkolu?
Pakiet zajęć dodatkowych obejmuje: rytmikę, zajęcia taneczne, zajęcia sportowe, dogoterapię, język angielski. Dodatkowo nasi nauczyciele prowadzą cykl zajęć o zróżnicowanej tematyce, np. zajęcia kulinarne, bajkoterapię, zajęcia plastyczne, doświadczanie świata, zajęcia ruchowe z elementami metody W. Sherborne. Istnieje również możliwość zapisania dziecka na zajęcia z nauki gry na pianinie. We wszystkich proponowanych zajęciach mogą uczestniczyć zarówno dzieci o prawidłowym rozwoju, jak i dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
mgr Magdalena Prokopiuk – nauczyciel wychowania przedszkolnego
Dlaczego moje dziecko nie śpi i zawiesza się?
mgr Kinga Marzec – psycholog, terpeuta integracji sensorycznej
Jak uzyskać orzeczenie/diagnozę?
Niektóre diagnozy, np. autyzmu, upośledzenia umysłowego czy afazji, pozwalają na uzyskanie ORZECZENIA O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO, które wydają wyłącznie publiczne poradnie psychologiczno – pedagogiczne. Posiadanie takiego orzeczenia skutkuje otrzymaniem bezpłatnej pomocy terapeutycznej na ternie przedszkola lub szkoły (psychologa, pedagoga, logopedę, terapeutę SI).
Ponieważ czas oczekiwania na DIAGNOZĘ w placówkach publicznych, zarówno oświatowych, jak i medycznych, z roku na rok się wydłuża, warto rozważyć skorzystanie z usług poradni niepublicznej, aby przyspieszyć ten proces, a dzięki temu wcześniej rozpocząć pracę nad trudnościami obserwowanymi u dziecka i zyskać większą szansę na ich wyeliminowanie.
Serdecznie zapraszamy na diagnozy do naszej poradni – Poradni Specjalistycznej Spinacz.
Zapewniamy nie tylko krótki czas oczekiwania, ale także rzetelną, konkretną pomoc doświadczonych diagnostów, udzielaną w atmosferze szacunku i dialogu, wydajemy pełną i profesjonalną dokumentację oraz wskazujemy kierunek działań rodziny, który w możliwie najszybszym czasie pomoże poprawić poziom funkcjonowania dziecka.
Katarzyna Sołowiej neurologopeda, członek zespołu diagnostycznego i dyrektor Niepublicznej Poradni Specjalistycznej Spinacz,
neurologopeda w Niepublicznym Przedszkolu Muzycznym Stonoga
Czy da się wyleczyć autyzm?
mgr Katarzyna Kuśmirska psycholog i członek zespołu diagnostycznego w Poradni Specjalistycznej Spinacz,
psycholog oraz zastępca dyrektora w Niepublicznym Przedszkolu Muzycznym Stonoga
Metody pracy z dzieckiem z autyzmem
Wszelkie metody pracy terapeutycznej z dzieckiem z autyzmem mają ten sam cel – usprawnianie zaburzonych sfer rozwojowych oraz poprawę ogólnego stanu dziecka, aby mogło ono jak najlepiej funkcjonować w środowisku. Wyróżniamy dwa rodzaje metod: dyrektywne oraz niedyrektywne. Pierwsze z nich opierają się na podejściu behawioralnym, nagradzaniu pożądanych zachowań np. przy użyciu nagród oraz eliminowaniu niepożądanych,. Z kolei metody niedyrektywne skupiają się podążaniu za dzieckiem, powstrzymywaniu się od wydawania poleceń przez terapeutę, uczestnictwie w aktywnościach wybranych przez dziecko. W pracy z dzieckiem z autyzmem bardzo istotny jest dobór odpowiednich metod w zależności od jego potrzeb, możliwości i barier, natomiast w czasie terapii konieczna jest systematyczna i intensywna praca. Należy podkreślić, że nie istnieje jedna metoda, która będzie skuteczna w przypadku każdego dziecka. Dlatego pracownicy placówek Grupy Edukacyjnej Stonogą uczestniczą w wielu kursach, co daje możliwość poznania licznych metod, a następnie dopasowania ich do potrzeb naszych podopiecznych.
Mgr Karolina Karcz pedagog specjalny, terapeuta ręki i członek zespołu diagnostycznego w Poradni Specjalistycznej Spinacz,
nauczyciel i zastępca dyrektora w Niepublicznym Przedszkolu Muzycznym Stonoga 2
Jak przebiega rozwój mowy dziecka?
Katarzyna Sołowiej neurologopeda, członek zespołu diagnostycznego i dyrektor Niepublicznej Poradni Specjalistycznej Spinacz,
neurologopeda w Niepublicznym Przedszkolu Muzycznym Stonoga
Jak pracować z dzieckiem z autyzmem w domu?
Agnieszka Siepsiak, pedagog specjalny, nauczyciel wspomagający
Dlaczego moje dziecko ma problem z czytaniem i pisaniem?
Karcz Karolina, pedagog specjalny, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Dlaczego moje dziecko ciągle je to samo?
Agnieszka Rajngruber, psycholog, psychoterapeuta, nauczyciel wspomagający
Jak wspierać samodzielność dziecka w przedszkolu?
Joanna Matuszkiewicz, nauczyciel wychowania przedszkolnego