Wiele się o tym słyszy więc pora zgłębić tę tajemną wiedzę. Lateralizacja to wybór lub preferencja Nas – ludzi związana z używaniem dominujących części naszych ciał. Mamy tu na myśli ucho, oko, rękę i nogę. Jest to również związane ze zwiększeniem aktywności danej półkuli mózgowej.
My możemy zaobserwować ją u naszych Pociech np. która ręka lub noga dominują. Dlatego tak ważna jest stymulacja i wykonywanie czynności związanych z samoobsługą, ćwiczeniami motoryki małej i dużej, bo to wszystko później wpływa na lateralizację. Dzieci nie rodzą się z jasno określoną lateralizacją. One ją nabywają z wiekiem, doświadczeniami i umiejętnościami.
Około 4 roku życia możemy już zaobserwować pierwsze „dominacje”, sygnały dotyczące oka, nogi, ręki. Z kolei w pierwszej klasie SP powinna się ustalić u dziecka ręka dominująca.
Przyszła kolej na konkrety
Rodzaje lateralizacji:
Jednorodna – jest wtedy, kiedy u naszego dziecka ucho, oko ręka i noga znajdują się po jednej stronie. Rozróżniamy:
prawostronną – dominuje w niej prawe oko, ucho, ręka i noga, dominuje lewa półkula mózgu!
lewostronną – dominuje lewe oko, ucho, ręka i noga, dominuje, jak się domyślacie, prawa półkula mózgu!
Niejednorodna tzw. skrzyżowana czyli związana jest z tym, że nie zawsze u dziecka są dominujące oko ucho ręka i noga i znajdują się po jednej ze stron, a po obydwu stronach. Nasze dziecko może preferować prawe oko, ucho, a lewą rękę i nogę. Albo np. po prawej oko, ucho i rękę, a lewą nogę.
Pamiętajcie! Problemy z lateralizacją mogą powodować zaburzenia koordynacji wzrokowo – ruchowej w obrębie ręki i oka. A co za tym idzie, utrudniają dziecku wzrokową kontrolę pracy ręki.
Nieustalona tzw. słaba czyli związana z tym, że nie ma ustalonej dominacji poszczególnych narządów ruchu i zmysłów.
Pamiętajcie! Czasami obuoczność może powodować problemy w czytaniu. Jest tak, ponieważ zmienia się rola wiodąca oka.